Side dedikeret til bekæmpelse af dræbersnegle / Iberisk skovsnegl. Fokus på sneglesikre planter, Sneglefjendske haver, Sneglefælder. Ferramol, sneglekorn"> Dræbersnegle .......... no problem!: Passiv dødshjælp

fredag den 10. august 2007

Passiv dødshjælp



Ferramol
Gift er et godt supplement til indsamlingen og en hjælp til dem, der ikke selv kan slå ihjel. Kun Ferramol kan anbefales. Det er en jernforbindelse, der dræber alle snegle, men tilsyneladende ikke så meget andet. Og det er godkendt til økologisk jordbrug. Det er effektivt, men skal lægges ud med jævne mellemrum, og det er også dyrt, især hvis du køber i små pakker. Så køb 10–25 kg ad gangen (eller til halv pris i Tyskland)


Ferramol holder længere, hvis det lægges under en plade eller lignenede, hvor det ikke regner væk. Brug samtidig et lokkemiddel, f.eks. agurker eller gammel ost. Det er ret effektivt.

Hvis du vil beskytte de husbærende snegle kan du lægge ferramolen mellem to fliser. De holdes adskilt af nogle små sten, så dræbersneglen netop kan kravle derind, men så der ikke er "højt nok til loftet" til dens fætter med sneglehus. 

Nematoder
Biologisk bekæmpelse kan ske med nematoder som er mikroskopiske rundorme, der går ind og parasitterer sneglene. De smitter videre fra snegl til snegl når de spiser hinanden. Det kan købes som biologisk bekæmpelsesmiddel (se links), men erfaringerne er meget forskellige mht. resultaterne.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

For 5-6 år siden havde jeg fået et mylder af dræbersnegle i haven. Jeg har siden brugt nematoder 2 år og har nu meget få dræbersnegle.
Nematoderne købte jeg i Bilkas haveafd. De bliver så sendt direkte. Nematoderne blandede jeg på agurkeskiver(det lugtede hæsligt, men sneglene havde ædt det efter ca.½ time)Jeg lagde nematoderne hvor jeg vidste at der var mange snegle. Resten af sommeren foretog jeg ingen bekæmpelse.
De fleste aftener tager jeg en runde i haven og hakker de få over som er fremme.

Frank Kirkegaard sagde ...

Dejligt med en solstrålehistorie. Heldigvis har sneglene ikke været så stort et problem i år